Bapa Siapakah Yang Dihalau Dan Dibiarkan Merempat Ini?

Seseorang telah dihalau baru2 neh. Apa yang terjadi ke atas individu tersebut dan ahli keluarganya?

Mari baca. Dan kemudian renung2kan kalau korang rasa patut simpati atau patut maki. Korang sendiri tentukan tindakan diri sendiri.


1. Baru2 neh DBKL + PEMAJU = upah warga asing + PDRM telah merobohkan sebuah rumah kecil yang didiami oleh suami isteri warga emas bersama cucu2 kecil mereka. Rumah kecil itu la untuk berlindung dari hujan panas sejuk gelap malam dan sebagainya.

2. Sudah la robohkan rumah orang, offer pampasan pula macam haram.

3. Untuk rekod, pampasan yang ditawarkan adalah rm7,500 semata2. Atas alasan rumah tersebut adalah setinggan.

4. Hakikatnya. Ia bukan setinggan. Pakcik dan makcik tue sebenarnya seorang pejuang kental. Siyes aku tabik. Ini kali kedua rumah mereka kena roboh. Ini kali kedua mereka bertahan. Ini kali kedua mereka mempertahankan hak mereka ke atas tanah tersebut. Ini kali kedua mereka melawan DBKL, PEMAJU dan PDRM.

5. Tengok muka. Usia. Kudrat. Mereka berdua ialah WARGA EMAS!

6. Memang semangat gila. Dan rasa malu gila kot aku bila dibanding keberanian mereka dengan aku.

7. Apa yang berlaku ialah DBKL telah menafikan hak mereka sebagai peneroka bandar sebagai pihak yang patut didahulukan jika mahu menjual hak milik tanah tersebut.

8. Kenapa DBKL kena favor kepada penduduk2 KG tersebut? Ini kerana Tun Razak pada waktu2 dulu 30-40 tahun yang lepas, demi nak menjadikan KL & Selangor lebih berbilang bangsa, tidak hanya dikuasai oleh bangsa cina semata2, maka melayu ditawarkan tanah untuk diteroka agar mereka mahu datang menetap di bandar secara beramai2.

9. Jadi mereka datang. Itu UMNO dulu. UMNO dulu bagi tanah. Hah kau pacak la rumah. Kerja elok2. Jadi penduduk bandar. Majukan negara.

10. UMNO yang dulu bukanla UMNO yang sekarang. UMNO yang bagi tanah, suruh melayu mai bandar, UMNO juga yang rampas tanah dan halau orang. Apa citer?

11. Pakcik dalam gambar di atas adalah antara individu yang dianiaya dalam perkara ini. Pakcik tue tarafnya peneroka bandar. Bila dah amek alih tanah, pampasan perlu la setimpal sebagai peneroka bandar. 

12. Tapi tiba2 dalam plan pembangunan DBKL sifar setinggan menukarkan taraf peneroka bandar dalam KG. Chubadak kepada taraf setinggan. Setinggan kalau lue main halau pun takpe sebab undang2 memang melayan setinggan macam pendatang haram.

13. Ini yang buat orang KG marah sangat. Tukar status pun tak update. Nak jual tanah pun tak khabar. Untuk rekod. Selama bertahun2 neh penduduk KG dah usaha macam2 cara untuk mendapatkan hak pemilikan ke atas tanah tersebut. Bukan minta FREE. Aku ulang balik. BUKAN MINTA FREE.

14. Kalau perlu berbayar untuk jumlah tertentu mereka akan bayar la. Mintanya dah lama. Bukan setahun dua. Berpuluh2 tahun dah. Tapi DBKL tak pernah approve. Not even once.

15. Bila YTL mintak, dua, tiga tahun terus letgo.

16. Kalau ko jadi penduduk KG tue apa kau rasa?

17. Kalau ko jadi pakcik dan makcik tue apa kau rasa?

18. Duit segala2nya ke? Humanism campak mana? Tanah ada banyak. Ada banyak kat negara neh. Kalau pun ko tak usik tanah di KG Chubadak tue, boleh mati ke DBKL? Boleh mampos ke YTL? Boleh mampos ke PDRM? Boleh mampos ke Malaysia?

19. Yela. Kemajuan. Pembangunan. Harta. Kekayaan. Duit. Memang perkara yang sukar ditolak. Tapi takan sampai menafikan sifat perikemanusiaan kita betul tak?

20. Sepatutnya tanah tersebut diserahkan pada peneroka2 bandar yang asal yang mula2 bertapak di KG. Chubadak. DBKL ada banyak harta. Aku tak rasa kalau pun mereka jual tanah2 tue kat peneroka bandar, DBKL akan pupus atau hadapi masalah kewangan. Kutipan cukai juta2 depa boleh slumber aje tak collect. Ini bukti DBKL memang banyak duit wo. Beli mercun juta2 tiap2 tahun slumber aje.

21. Renungkan. Rumah pakcik di atas diranapkan depan belakang. Oleh warga asing atas arahan pemaju. Dengan kerjasama PDRM dan DBKL. Kemudian. Dirikan pondok. Waktu dirikan pondok pula kena kacau. Kena halau. Kena roboh. Kemudian pasang khemah. Alas dengan tikar. Tidur. Pakcik dah umur 80 an. Makcik dah umur 70 an. Taraf opah2 dan atuk2 kita. Takde ahti perut ke kita semua neh?

Oke.

Ini ada satu himpunan solidariti. Mai turun ramai2 pada yang berdekatan.

 
Sejujurnya. Cadangan aku. Pada yang jauh, mereka kena kerap sebarkan isu neh kat wall masing2 bila ada update2 terbaru. Siapa la yang nak tolong rakyat kalau bukan rakyat sendiri. Dan. Pada yang dekat, kena buat halangan manusia bila DBKL nak mai roboh lagi. Betul aku cakap. Halangan manusia. Kita kepung jangan bagi DBKL mara waima seinci pun untuk robohkan rumah orang KG. Khemah pakcik dan makcik tue. Kepung depan belakang. Dan kalau pun halangan manusia itu kalah, bolos, pecah, terhurai, ataupun berpisah akibat dibalon oleh maloan2 FRU, DBKL, PEMAJU ia akan menjadi sejarah untuk dikenang oleh anak bangsa.

Dunia akan menyaksikan. Bagaimana rakyat bersatu mempertahankan rumah kediaman mereka dari dirampas. Dunia juga akan menyaksikan. Bagaimana rejim zalim DBKL. PDRM. Pemaju. Kapitalis. Bersatu memukul rakyat dan memusnahkan halangan manusia untuk memusnahkan rumah orang miskin.

Dunia juga akan menyaksikan. Ko tak perlu jadi orang yahudi, cina, kafir, non muslim, freemason, sesat, murtad, ataupun liberal jika kau berpendirian mahu robohkan rumah orang miskin. Cukup kau jadi penganut kapitalisma. Ia sudah cukup membuktikan keinginan kau nak memusnahkan orang miskin begitu meluap2 sekali sampai ke tahap merampas kediaman mereka tempat orang miskin berteduh.

Renung2kan.

Jom Monetize Aplikasi Anda Dengan StartApp

JualBeli Motor Dan Segala Kelengkapan Permotoran Disini

100Mbps Hanya RM149 Dengan Time Internet

BolehCompare : Portal Perbandingan Perkhidmatan Yang Pertama Di Malaysia

Share this :

Previous
Next Post »