Malaysia Sebuah Negara Racist - Hanya Mendakwa Pembuli Jalanraya Kerana Dia Berbangsa Cina.

Baru2 neh seorang lelaki yang berusia 58 tahun telah ditahan kerana membuli seorang pemandu di atas jalanraya. Lelaki tersebut bernama Khoo Kok An dan bekerja sebagai pengarah syarikat konsultan.

Baca jap ;

Seorang pengarah syarikat konsultan didakwa di Mahkamah Majistret Petaling Jaya terhadap dua pertuduhan melakukan khianat dengan meludah dan membengkokkan pengelap cermin kenderaan serta membuat ugutan jenayah terhadap seorang pembantu peribadi dua hari lalu.

Khoo Kok An, 58, mengaku tidak bersalah dihadapan Majistret Salamiah Salleh.

Bagi pertuduhan pertama, Kok An didakwa melakukan khianat dengan membengkokkan pengelap cermin depan kereta dan meludah ke arah cermin hadapan kereta Perodua Kenari putih milik Alisa Thean Wei Yun, 45.

Pendakwaan terhadapnya dibuat mengikut Seksyen 427 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum dua tahun atau denda atau kedua-duanya jika sabit kesalahan.

Bagi pertuduhan kedua pula, dia didakwa melakukan ugutan jenayah bagi mendatangkan kegentaran terhadap mangsa yang sama dengan menghalang laluan perjalanan.

Bagi kesalahan itu pendakwaan dikemukakan mengikut Seksyen 506 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara maksimum dua tahun dengan denda atau kedua-duanya jika sabit kesalahan.

Kedua-dua kesalahan itu didakwa berlaku di Lebuh Raya Damansara Puchong (LDP) susur keluar Putrajaya atas jejambat Subang Jaya, jam 8 pagi, 17 November 2014.

Timbalan Pendakwa Raya Tan Gin Han menawarkan jaminan sebanyak RM20,000 dengan seorang penjamin bagi kedua-dua kes atas alasan kes itu mendapat perhatian umum.

Kes neh mula menjadi viral apabila mangsa buli membuat satu posting bergambar di laman facebook. Antara gambar2 yang dimuatkan ;





Dan selepas sehari tersebarnya kisah di atas, polis telah menahan lelaki tersebut dan kini telah pun didakwa. Lelaki tersebut tidak mengakui kedua2 jenis pertuduhan yang dibacakan ke atasnya. Dan cukup sampai disini saja laporan berkaitan lelaki tersebut.

Tang mana racistnya?

Sebenarnya. Aku nak ulas sikit mentaliti melayu2 gila (especially melayu2 umno). Masa time Kiki tue geng2 gila tue siap buat cerita berbaur racist untuk mendapatkan perhatian dan simpati orang awam agar tidak mendakwa si Kiki. Bahkan siap ada NGO gila dok kutip derma bagi membiayai kos denda yang perlu ditanggung oleh si Kiki.

Sudah la racist, mengutuk2 pula kaum cina seolah2 kalau kita menzalimi mereka ia adalah dibenarkan menurut ajaran agama.

Sekarang road bully berbangsa cina, laju2 je polis kau buat kerja dan ada kau nampak orang2 cina memekik atau memekak isu bangsa? 

Ada kau nampak dorang buat drama swasta untuk tarik simpati dan perhatian ke atas lelaki si pembuli tue?

Ada?

Ada?

Takde.

Kes neh berjalan dengan lancar dan smooth. Bacaan orang yang berakal dan berintelek ialah, rakyat Malaysia kena buli dengan rakyat Malaysia dan polis perlu bertindak untuk mendakwa mereka2 yang membuli.

Tapi bagaimana dengan bacaan si racist? Yang buli tue bangsa apa? Yang kena buli tue bangsa apa? Apa2 hal kita bekap dulu yang sebangsa dengan kita, yang tak sebangsa dengan kita p mampos. Apa2 citer yang ada kaitan dengan bangsa kita, kita kasik viral yang takde kaitan dengan bangsa kita p mampos la keadilan ke apa ke untuk dia itu semua takde urusan dalam hidup kita.

Haha.

Nampak?

Nampakk?

Tak payah uji akal. Salah satu komen bangang dalam luahan mangsa buli ;


Eley. Kecoh. Minta pandangan pun sibuk nak pertikaikan dengan bangsa apa bagai. Sakit kot jiwa2 yang racist neh.

Pada aku. Memang yang racist tak mengenal bangsa dan usia. Memang banyak di antara kita yang racist. Bersepah. Baik melayu, cina atau india. Kalau nak tengok melayu racist p page UMNO. Kalau nak tengok cina racist p page Namewee. Kalau nak tengok india racist p page Bolehland. Bersepah2 racist ada kat sana.

Persoalannya, macam mana kita nak hentikan benda tue dari berterusan dan berpanjangan. Tengokla kalau satu2 isu tak diselami dengan unsur2 perkauman dan politik, elok je settle kan. Elok je polis dakwa. Laju je polis kau buat kerja kan. Padan la muka pakcik tue kan. Tak padan dengan usia. 58 tahun dah kot. Perangai samseng habis. Teruk sangat ka sistem undang2 kita? Tak juga. Tapi bila kau dah campur dengan resepi racist + politik, maka benda yang mudah pun jadi sukar. Banyak sangat mulut kau nak jaga.

Lue fikirlah sendiri ek.

Kbai.

Jom Monetize Aplikasi Anda Dengan StartApp

Dimsum : Must watch for Asian drama

Share this :

Previous
Next Post »